Halina Zalewska

Halina Zalewska #De onbeschrijfelijk grote intelligentie van het leven, maar tegelijk ook de begrenzingen ervan, zijn voor mij directe inspiratiebronnen. In mijn beeldend werk voel ik mij verwant met wetenschap en filosofie. Actuele beeldende projecten: De tekeningenreeks #The first one# is vooral een onderzoek binnen de belevingswereld. Het gaat mij niet om de eerste indrukken, maar om de krachtigste, waar je niet omheen kan, die je niet met rust laten en die je dwingen tot actie. Voor deze potloodtekeningen heb ik veel tijd genomen, ze zijn persoonlijk en dichtbij de subjectieve basislaag. Het is zoals bij toetsvragen, als je het juiste antwoord weet, dan pas kun je verder. #The intelligence there is# en #Alchemia# zijn series van geborduurde objecten. Ik had hiervoor veel wetenschappelijke en religieuze kennis nodig om zo de heiligste belangen met de onbenulligheid van de naaldsteken tot elkaar te brengen. In het project #Dichterbij de zon# heb ik voor het eerst textiel in mijn tekeningen verwerkt. Uit oude, versleten lakens van het bed van mijn ouders heb ik mensfiguren geknipt. Ik maakte roodoranje zonnen met cirkelvormige armbewegingen en weefde geduldig grijze velden van potloodlijnen op lange rollen papier. De linosnedes #Op het lijf geschreven# hebben geen limiet als serie. Ze kunnen steeds aangevuld worden, bijgetekend, bijgesneden of gebrandmerkt. Er is nog rek en ruimte genoeg". Halina Zalewska Quo vadis #De reeks bestaat uit grote, fijnmazige potloodtekeningen in zwart-wit. Ze zijn 1,80 bij 1,22 meter en dragen titels als Eerste liefde, Eerste leugen en Eerste oorlog: de dingen in je leven die je voor de eerste keer meemaakt en die enorme indruk maken. En iedere keer als je iets tegenkomt, dat je aangrijpt, is dat de eerste keer. Grote lijnen en versterkt perspectief geven haar al werkend het gevoel te beeldhouwen met haar potlood. Op de tekening met de titel Eerste oorlog zie je een oude clown (is het een vrouw, is het een man?) staan, die heel het leven en alle wijsheid met zich mee draagt. Hij kijkt met een milde blik de figuur tegenover hem aan. Tegenover hem staat een jonge vrouw die alles nog moet ontdekken en uitvechten. Het eerste wat opvalt is haar hand, fel van gebaar en groot op de voorgrond getekend. Ze houdt jou als toeschouwer tegen: sta stil, sta stil bij het leven, opdat in alle stilte voor zichzelf kan groeien. En je blik richt zich als vanzelf naar beneden: tussen de vrouw en de oude man in, aan hun voeten, is een plant getekend die open bloeit. Als je de arm van de vrouw verder naar boven volgt, kom je vanzelf bij haar andere hand, heel klein in de verte. Die wijst naar een vierkant (een beeldscherm?) waarop de drukte en snelheid van het stadsleven te zien zijn. De natuur tegenover de versnelling: stad en internet. De stilte tegenover de herrie en tomeloosheid. Aandacht tegenover chaos.# Felicia Dekkers, bureau Beeldzin, maart 2005 #Halina Zalewska beschikt over een uitgebreid arsenaal aan beeldende technieken om haar verhaal te vertellen. Ze doet dat zonder uitzondering doordacht en met veel perfectie. Hoe verschillend de resultaten ook zijn, ze voegen zich moeiteloos tot een geheel. De kunstenares draait als het ware om haar onderwerp heen en laat het van verschillende kanten zien. Wie is de mens? Hoe verhoudt hij zich tot zijn omgeving? Waar ligt de grens tussen weten en voelen? Op die essentiŽle vragen zijn al veel antwoorden gegeven. Zalewska verbeeldt die en voegt ze samen". Johanna Schuurman, journaliste # In de loop van levensjaren groeide verwondering over eeuwen zoeken naar wijsheid, in oost en west. Wijsheid, idealen en de intelligentie van beschaving, het vuur van het bestaan. Het klinkt door in de stilte waarin het dagelijkse leven wordt geweven. Het grijze potloodweefsel van dagelijkse beslommeringen en kleine doelen is gebonden aan wetten van de aarde. Tussen de fijne, grijze lijnen door blikkert het vuur. Het zoeken naar het vuur, naar de diepere lagen van het bestaan geeft het grijze weefsel kleur. Het potloodweefsel hult zich soms in de gedaante van een plattegrond en soms van een doolhof. Zekerheden worden twijfels. In de wirwar van gedachten moet van tijd tot tijd gezocht worden naar eenvoud die de kern vormt#. Monique Groot, kunsthistorica en journaliste 1975 - 1975 Studie aan het Lyceum voor Beeldende Kunst, Jaroslaw, Polen. 1975 - 1980 Studie aan de Academie voor Schone Kunsten,Warszawa, afdeling sculptuur. 1981 Rijksacademie te Amsterdam Sinds 2002 gastdocent Akademie voor Kunst en Vormgeving / St. Joost in Breda en in Den Bosch. Exposeerde tot 1990 voornamelijk driedimensionaal werk in verschillende galeries in Nederland, Polen en Denemarken. Sinds het begin van de jaren 90 richt Halina Zalewska zich vooral op het platte vlak. Zij tekent, schildert, en maakt grafiek. Haar werken bevinden zich in privť collecties in binnen- en buitenland, in provinciale en gemeentelijke verzamelingen, kunstuitleencentra en het Centraal Museum Utrecht. Exposities van de afgelopen 10 jaar o.a. in: 2005 Galerie Inkt, Den Haag Van Benthem & Keulen Advocaten, Utrecht Galerie de Zon, Lisse 2004 'Paradise Regained?' Stadsschouwburg Utrecht (solo) 'A non - Dutch view on Dutch habits' Stadhuis Utrecht (groep) 'Laban & Zalewska', Surhuisterveen 2003 'Magie' zomertentoonstelling GK, Utrecht Centrum Beeldende Kunst Utrecht #Alchemia# EM-Galerie, Kollum (solo) #Nieuwe aanwinsten Utrechtse kunstenaars# Uitleencentrum Utrecht 2002 #Dichterbij de zon# Galarina Utrecht (solo) WKG - architectenbureau Utrecht (solo) Beeldlijn Amersfoort #PoŽ zie aan de Paal# Amerongen Galerie Nanky de Vreeze Amsterdam LekArt2002 cultureel festival Culemborg #Grafiek Nu 10# BiŽnnale van Nederlandse grafische kunst Singer Museum Laren 2001 Keramisch Atelier-galerie Utrecht (solo) Galerie Besselaar Utrecht 2000 Theater De Purmaryn Purmerend Diversey Lever Maarssen (solo) Keramisch Atelier-galerie Utrecht (solo) Grafiek Nu 9# Singer Museum Laren 1999 Galerie De Verrassing Utrecht (solo) Galerie De Kapberg Egmond ad Hoef (solo) Zuid - Hollandse Grafiekmanifestatie Den Haag 1998 Keramisch Atelier-galerie Utrecht (solo) #Grafiek Nu 8# Singer Museum Laren 1997 Galerie van Nuland Breda Kunststation Leerdam Prent #97 Nijmegen Grafica Contemporanea #97 Tenerife Spanje Inkt Den Haag 1996 Galerie de Reiger Wijk bij Duurstede (solo) Kunstliefde Utrecht 1995 Stadsschouwburg Utrecht 1993 Centraal Museum Utrecht (solo) A.R.T. Galerie Roosendaal (solo)